АРХИВА
| АРХИВА
|
08.09.2022.
ЕКОНОМИЈА - ЗБОГ ЧЕГА СЕ ЗАТВАРАЈУ ШАЛТЕРИ У БАНКАМА: БРОЈ ЕКСПОЗИТУРА БАНАКА, ПОСЛЕДЊИХ 10 ГОДИНА СМАЊЕН ЗА ВИШЕ ОД 40 ОДСТОАутор: Б. Царановић ЈОШ једна банка је пре неколико дана затворила шалтере своје највеће експозитуре у центру Београда за уобичајене трансакције грађана, такозване уплате и исплате. Сада су им тамо на располагању саветници за комплексније финансијске услуге, кредите и осигурања, а за остале једноставне послове, мораће да се побрину сами, или потраже неку другу филијалу.
Тренд дигитализације, када се клијенти усмеравају да све што могу обављају сами са својих телефона, таблета и рачунара, траје већ годинама, а последњих месеци нарочито је упадљив. Како грађани коментаришу, то заправо значи да ће уз све веће провизије сами обављати банкарске послове. Да није у питању само утисак, сведоче и подаци Народне банке Србије, по којима је за деценију број експозитура самањен за око 40 процената.
У Централној банци напомињу да процес дигитализације није у значајној мери утицао на пословне политике банака, као ни на број филијала и запослених у банкама. Нарочито јер је за деценију смањен број банака за 10. - Конкретно, поредећи период од 2012. године, број филијала се смањио са 2.243, у децембру 2012, на 1.627 пет година касније - кажу у НБС. - Прошле године је било 1.552, а сада их има 1.401. Упоредо, гледајући број запослених на нивоу банкарског сектора од 2012, број радника се смањио за 6.312. Пре десет година било је запослено 28.394 банкара, а пет година касније - 23.055. Прошле године у јулу, било је за још око 2.500 радника мање, а ове године у експозитурама 22 банке, запослено је 22.082 људи. - За протеклих 10 година број банака се смањио за десет - објашњавају у НБС. - У децембру 2012. године их је било 32. За последњих пет година број банака је за седам мањи - објашњавају у НБС. - Од јула прошле године - за још две, када су пословале 24 финансијске установе. Укрупњавање банака у Републици Србији није довело до смањења квалитета финансијских услуга банака. Према речима Владимира Васића, генералног секретара Удружења банака Србије неће бити укинут рад са клијентима, као и да трендове диктирају управо потребе корисника. - Само за две године, од краја 2019. до краја 2021. за милион грађана је повећан број корисника електронских банкарских апликација - каже Васић. - Да се смањи број шалтера утицало је то што све више послова грађани обављају сами. Тиме штеде и новац и време, јер су свакако мање провизије, за плаћање мобилним телефоном, него на шалтеру банке. Код нас, међутим, постоји велики број старијих клијената, пензионера који за већину послова одлазе у експозитуре и свакако ће овај микс оба модела трајати још. ПОСЛОВНИЦЕ И ЗА ТРАНСАКЦИЈЕ УПРКОС примени нових технологија, комуникација са клијентима и начин пружања услуга, као и до сада зависи од банака, кажу у НБС. Највећи број банака, осим оних које свој пословни модел заснивају на дигиталном банкарству од оснивања, и даље ће имати експозитуре у којима је могуће обавити исплате и уплате. |