АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
26.08.2022.
НА БАРЖАМА НАМ ЗАРОБЉЕНЕ МИЛИЈАРДЕ ЕВРА РОБЕ СУША ЈЕ БУКВАЛНО "ПОЈЕЛА" ДУНАВ: У БУГАРСКОЈ 14 КРИТИЧНИХ ТАЧАКА, СТОЈЕ НАМ И НАФТА И ХРАНАБИЗНИС Суша је буквално "појела" Дунав. Водостај је једва упола од уобичајеног за август, моћну реку је по неким европским земљама понегде могуће и прегазити, а због тронедељне обуставе пловидбе на Дунаву у Бугарској на српским баржама "заробљени" су угаљ, гориво, пшеница, кукуруз и сировине које се користе за производњу вештачког ђубрива.
Како сазнаје "Блиц Бизнис", на баржама већ двадесетак дана стоје српски пољопривредни производи вредни чак милијарду евра. Само кукуруза и пшенице стоји у вредности од 750.000 евра, а велики проблем је и "замрзнута" нафта која је Дунавом кренула за Србију.Према нашим информацијама, заробљено је више од 1.250.000 тона угља који је кренуо за Србију, као и 30.000 тона нафте и деривата нафте која је баржана кренула из Луке Констанца. На листи је и 750.000 тона пшенице и кукуруза из старог рода који су блокирани у извозу. Чека и 250.000 евра соје, али и 300.000 тона сировина које се користе у хемијског индустрији за производњу вештачког ђубрива (фосфат, калијум-хлорид, амонијум-сулфат и уреа), као и 100.000 тона вештачког ђубрива за извоз.
Ове наводе потврдили су за "Блиц Бизнис" и у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. - Ако немамо довољно количина евродизела из увоза, сам НИС не може да задовољи потребе целог тржишта. За пољопривреду је процена да је заробљено житарица од милион тона у вредности од око милијарду евра - кажу нам у ресорном министарству. У Бугарској на Дунаву има 14 критичних тачака. Још у јулу дошло је до потпуне обуставе пловидбе у сектору "Белене", а потом су се у августу проблеми појавили на још неколико сектора Дунава из делокруга бугарске надлежности. Реч је о пешчаним спрудовима које је Србија због значаја могућности пловидбе по нашу привреду одлучила да уклони, а Бугарска је помоћ прихватила. - Сву механизацију смо мобилисали, донели одговарајуће одлуке на Влади и још само чекамо да Бугарска страна усвоји и потпише Споразум о начину извођења ових радова како би наша механизација ушла у Бугарску и како би извршили интервентне багерске радове, те тако обезбедили пловност Дунава. У Србији смо већ предузели интервентне багерске радове како би обезбедили пловност Дунава и Саве главним корисницима речног саобраћаја - највећим индустријама попут грађевинске, хемијске и нафтне индустрије, као и пољопривреди - изјавио је за "Блиц Бизнис" министар Томислав Момировић.
Како је министар додао, данас ни у једном делу Дунава и Саве пловидба није обустављена нити су уведена значајнија ограничења. - На овај начин показујемо колико се боримо за нашу индустрију и привреду, јер при оваквим водостајима већина држава у Европи или обуставља пловидбу или уводи ограничења. У претходних осам месеци интензивне су инвестиције у пловност речних путева, јер смо знали да ће они постати главни коридори за снабдевање енергентима - закључио је министар.
Како за "Блиц Бизнис", прича виши саветник за водни саобраћај у ПКС, МИлош Косанић, против климе и времена не може нико да се бори. - Сада сви товаре мање количине робе да би могли да прођу кроз Бугарску. Проблем водостаја низводно од Ђердапа је трајан, ми имамо ту срећу да имамо Ђердап који зауставља воду, те узводно од њега нема проблема, истиче Косанић. Ипак све низводно од Ђердапа прави проблем. - Оно што сам чуо јесте да на пример Железара Смедерево сада превози све железницом до Румуније, па онда тамо препакују на баржу. Довијају се људи генерално. Биле су сада и падавине узводније, али тешко да ће то бити довољно да поправи ситуацију, објашњава он.
Како он наводи речно се генерално транспортује комадна роба, житарице, угаљ, песак и речни агрегати. - Сада све то мора да се товари мање и да иде више баржи. Главна последица је та да трошкови сада расту, што је и логично јер имамо ситуацију да иста количина робе мора сада да се превози из 5 пута, а не 2. Самим тим биће поскупљења, али колика то ћемо тек сазнати, закључује он. Стабилизација почетком септембра Метеоролози кажу да ће се ниво Дунава у Србији стабилизовати почетком септембра. Светске медије ових дана обилази снимак Дунава код Прахова. На граници са Румунијом се виде олупине двадесетак немачких ратних бродова које је нацистичка Црноморска флота потопила 1944. повлачећи се пред Црвеном армијом. Водостај је једва упола од уобичајеног за август, те је једнотавније него икад препливати једну од најмоћнијих европских река, а понегде, где су пешчани спрудови широки вода се може и прегазити. - Речни саобраћај се одржава продубљивањем дна. "Тако обезбеђујемо да наше термоелектране добијају угаљ", каже Вељко Ковачевић помоћник министра саобраћаја задужен за пловидбу.
Дунав иначе већ на извору у Немачкој добија премало воде. Тако осим Бугарске и Румуније проблем има и Мађарска, али и многе друге европке земје. Будимпешта је до скора бележила водостај од свега 63 сантиметра. Мађарска нуклеарка Пакс је морала да смањи производњу. Једна од најгорих суша Тренутна суша у Европи је, како се чини, најгора у последњих 500 година. Тако бар пише Европска комисија која је објавила документ о суши овог лета широм Европе. У извештају ЕК наводи се да су суви услови пвезани са недостатком падавина у комбинацији са низом топлотних таласа од маја ове године.
- Озбиљан дефицит падавина је утицао у великој мери на речне токове широм Европе. Смањена је запремина ускладиштене воде, што је имало озбиљан утицај на енергетски сектор. Недавне падавине, средином августа, можда су ублажиле услове суше у неким регионима Европе, међутим, у неким областима, грмљавина и невреме изазвали су штету и губитак. Из ЕК поручују да ће у западном евро-медитерану до новембра 2022. бити топлије и сушније, а најновији подаци показују да је 47 одсто Европе под "условима упозорења" |